Hoe gezond is een avocado nou eigenlijk?

De avocado is al tijden een populaire vrucht, houd jij er ook zo van? Het fijne is dat, naast de lekkere smaak, het eten van avocado ook nog eens goed is voor de gezondheid! Echter heerst er ook nogal een discussie over deze vrucht, er wordt beweerd dat de avocado eigenlijk een dikmaker is omdat hij veel vetten bevat. Kunnen we daarom toch stellen dat de avocado eigenlijk niet zo gezond is als hij lijkt? Lees hieronder de feiten over de avocado!

Waar komt de avocado vandaan?

De avocado is een olierijke vrucht die groeit aan de boom Persea Americana in Amerika. Vaak is er discussie over de vraag of de avocado nou tot de categorie groenten of fruit behoort. Om dit uit de wereld te helpen heb ik hier het antwoord voor je: het is een vrucht. De avocado wordt ook wel advocaatpeer genoemd. De avocado valt onder de vruchten omdat hij na het plukken pas begint te rijpen. De smaak is dan ook optimaal wanneer de avocado wat zachter is, je kunt het vergelijken met de structuur van boter. Het vruchtvlees is dan groen of geelachtig en heeft een nootachtige romige smaak.

Biedt de avocado gezondheidsvoordelen?

Verlaagt de kans op hart- en vaatziekten
Het eten van avocado’s heeft een positief effect op het verlagen van het slechte cholesterol (LDL) in het bloed. Een juiste verhouding tussen HDL cholesterol (goed) en het LDL cholesterol (slecht) is belangrijk om je bloedvaten in goede conditie te houden. Wanneer je te veel slecht cholesterol in je bloed hebt kan dit ervoor zorgen dat de conditie van de bloedvaten achteruit gaat, ze slibben dan als het ware dicht. Dit kan op termijn hart- en vaatziekten veroorzaken. Het eten van avocado’s kan een bijdrage leveren aan een gezonde verhouding van cholesterol, natuurlijk spelen de rest van je voedingspatroon en je leefstijl ook een grote rol.

Mogelijk bescherming tegen kanker
De vele antioxidanten die avocado’s bevatten kunnen ontstekingen in het lichaam sterk verminderen of zelfs voorkomen. Studies tonen aan dat dit mogelijk het risico op het krijgen van kanker kan verlagen. Natuurlijk zijn er ook andere voedingsmiddelen die gezond zijn en de kans op kanker kunnen verlagen. Ook hierbij geldt dat een gezonde leefstijl het allerbelangrijkste is.

Vermindering van gewrichtspijnen zoals bij artritis
Avocado’s zijn eigenlijk een soort ontstekingsremmers, dit heeft mogelijk een positief effect op het verminderen van pijn aan de gewrichten.

Stabiele bloedsuikerspiegel
Yes! De avocado bevat relatief weinig koolhydraten, dat betekent dat jouw bloedsuikerspiegel mooi op peil blijft en voorkomt dat jij een snackbui krijgt. Daarnaast verzadigt de avocado enorm omdat hij veel vetten bevat.

Zorgt voor een mooie huid
Deze vrucht heeft ook nog eens een mooi effect op de huid. Je vindt de bestanddelen van de avocado dan ook in diverse schoonheidsproducten. Met name avocado-olie wordt veel gebruikt, het bevat namelijk veel vitamine A, C en E. Het zorgt ervoor dat de huid goed gevoed en verzacht wordt. Daarnaast werkt het ook nog eens van binnenuit doordat de collageenproductie verhoogd wordt door de hoeveelheid vitamine C, dit merk je doordat de huid mooi vol blijft.

Beschermt het gezichtsvermogen
Studies tonen aan dat de vele antioxidanten die avocado’s bevatten (luteïne en zeaxanthine) het gezichtsvermogen op de lange termijn kunnen beschermen.

Hoe zit het met de voedingswaarde van deze vrucht?

Als je net de gezondheidseffecten goed heb doorgelezen, heb je waarschijnlijk al wel door dat het dan ook wel goed zit met de voedingswaarden van de avocado! Maar zoals je ook weet heerst er nog steeds de discussie of de avocado nou wel of geen dikmaker is vanwege de hoeveelheid vetten. Een avocado bevat behoorlijk wat calorieën, namelijk 170 per halve avocado (100 g). Het klopt inderdaad dat het gehalte aan vetten vrij hoog is. Echter is het grootste gedeelte van deze vetten enkelvoudig onverzadigd en dat is oké. Enkelvoudige onverzadigde vetten zijn gezonder ten opzichte van verzadigde vetten. Ze zorgen namelijk voor een gezonde huishouding van het cholesterol in je bloed en verlagen daarmee de kans op hart- en vaatziekten. Ondanks dat je nu weet dat onverzadigde vetzuren beter zijn dan verzadigde vetzuren, is dit geen vrijbrief om dit onbeperkt te kunnen gaan eten. De regel ‘met mate consumeren’ geldt nog altijd!

Naast de gezonde vetzuren bevat de avocado ook nog een hoop andere goede voedingsstoffen. Het is eigenlijk een soort multivitamine! Het is namelijk een goede bron van kalium en magnesium, maar ook van vitamine A, B1, B2, B6, C,E en B11 (foliumzuur). Vooral de hoeveelheid mineralen is hoog, bijna 3 keer zoveel ten opzichte van andere vruchten. Omdat de avocado ook nog eens rijk is aan vezels (10 gram per vrucht!) en relatief weinig koolhydraten bevat is hij toegestaan tijdens het PowerSlim afslankprogramma. Wij adviseren om dan maximaal 1 avocado per week te eten. Heb je jouw streefgewicht bereikt en is jouw doel op gewicht blijven? Dan is het advies maximaal een halve avocado per dag. Heb je door dit column zin gekregen in avocado’s, kijk dan snel verder op deze receptenpagina voor lekkere recepten met avocado!